Wednesday, December 21, 2011

KEK CHEESE COW


Tatadaaaaa taaadaaa……


Amacam???? Tarak ok ka ok ka…… Gagah dan gigih buat sebab nak perabihkan stok Cheese Philadelphia. Tak tau bila ada 500g cheese. Tak nak bazir jadi pulun la cari resepi yang senang dan bahan yang mudah. Terbelek terbelek jumpa di Blog yang terindah dan tercantik ini. Seseorang yang bertuah memiliki kesenian yang amat tinggi. Sapa lagi kalau bukan Azlita Aziz Masam Manis.


Hmmmmm citer pasal Kak Ita yang cun ni. Rasanya dalam 3 hari lepas sampai termimpikan Kak Ita danDalili… kekekekeke punya la fanatic nyakan….. Mimpi jumpa Dalili kat padang Kampung Melayu Batu Caves Selayang….. siap panggil Dalili! Dalili! … Mak mana… Mak kat umah sana… dengan penuh perasaan teruja terus ke rumah itu, tapi bukan kak Ita, yang ada sapa tau ?? Kak Gee….. hhahahhahaha confius ahkak… tetiba jaga dari tidur… senyum simpul kemaluan.. angau kah aku???  

Ni la orang pompuan dalam 2 minit oleh dapat 5 topik….



Balik pada Kek Cheese Tompok Lembu ni. Macam biasa balik keje rilek jap dalam 5 jam…. Baru leh layan buat kek. Barang semua ada tanpa ragu ragu. Dengan penuh jiwa seorang Chef, penuh ilmu di dada maka bersungguh la bikin ini kek. Memang betul mudah dan simple ajer. Yang renyah masa nak buat base je, tapi tak lah renyah sangat. Sambil tengok TENTANG DHIA, dah siap base. Mari kita lihat bahan bahan nya itu.

Opsssss lupa sudah…. Base kek ni buat dengan biskut OREO dan mentega yer.
BASE KEK CHEESE
30 keping biskut Oreo (buang krim)
¼ cawan mentega yang di cairkan

Gaulkan sebati ramas ramas mesra dan tekan tekan ke dalam acuan yang telah di alas dengan kertas minyak.
Lebih mudah jika guna acuan spring foam, lus pan.
CREAM CHEESE
500g cream cheese
½ cawan gula halus
½ sudu tea esen vanilla
2 biji telur
½ cawan yogurt asli
½ cawan oreo kisar halus

Pukul cheese bersama gula dan esen hingga creamy dan kembang. Masukkan yogurt pukul sebati dan telur. Sebatikan.
Bahagikan kepada 2. 1 adunan asli lebih banyak dari 1 lagi campurkan bersama oreo kisar dan coklat paste. Tuang adunan asli dan tompok tompok kan yang coklat seperti corak di atas.
Walaubagaimanapun…… atas kreativiti masing masing yer.
Sejukkan dalam peti ais dan potong dengan cermat.
Touch up kan dan POSING


Last pic… suka sangat tengok pic pic ini…




No comments:

Post a Comment