Monday, January 23, 2012

PUDING CHOC OREN


Tatadaaaaa taaadaaa……



Over lagikan hari ni….. buat pudding tak sesudah.. dah naik syehhh plak. Ada rasa trigger untuk buat pudding. Cuma kali ni kena ke kedai untuk mencari bahan. Semua bahan dalam kotak magic Doraemon dah kehabisan stok. Mana leh biarkan habis tanpa di reload. Harus kena top up, tidak kalu kial kial nganga je bila nak buat sesuatu semua bahan habis.


Jadi tanpa berlengah dengan perasaan yang agak takkeruan harini buat la dengan penuh debu debu di hati  ini… dan ini la akibatnya bila masak sesuatu dengan hati yang bara kan. Ni la jadi nya , tak berapa jadi cun.. macam la selama ni dok buat cun sesaja.. Di timpa perasaan ..


Tergerak sangat nak buat sebab banyak benar limau di rumah ini. Kira sesuai la dengan tema untuk hari ini kan. Guna limau mandarin dalam masakan. Next week buat capati ke tose ka..
Boleh rujuk di SINIye.. betapa lawanya cara di olah di buat oleh tangan yang di anugerah kan dengan bakat seni yang indah…

Terserlah kejadian yang tak jadi tu. Lapisan coklat agak lembik sebab tak reti nak bajet agar agar dengan air sebab agar agar guna setengah kan. yang lapisan oren plak kira just nice je la.. 

Frust tak jadi cam Azlita Aziz punya..... ishhhhhhhh...... ni katanya dapat dari Pakar Puding dari Indonesia Nunung nama di beri.. 

PUDING CHOC OREN

Lapisan Choc
Setengah peket agar agar lebih kurang dalam 5 – 6 gram
400 ml susu cair
125 gram gula pasir
2 sudu besar serbuk koko
1 sudu makan coklat emulco
2 biji telur kuning – pukul ringan

Masak agar agar bersama susu cair dan gula hingga cair. Masukkan coklat emulco dan serbuk koko gaul hingga tiada ketul ketul. Masukkan telur dan gaul sebati.
Tuangkan dalam bekas yangsesuai. Tunggu hingga beku sebekunya. Jangan tak sabar sabar ye nak cocok. Ok cenggini. Amik straw yang lubang besar punya, ishh payah lak nak citer, tengok je la Kak Azlita tu punya yer…

Lapisan Oren
Setengah peket agar agar lebih kurang dalam 5 – 6 gram
300 ml susu cair
125 gram gula pasir
3 sudu besar sunquick
200 gram limau mandarin kisar
2 biji telur putih – pukul sampai kaku

Masak agar agar gula dan susu hingga cair. Masukkan limau yang dikisar bersama sunquick gaul sebati. Akan nampak seakan akan pudding gitu.
Telur putih pukul hingga koma, tuangkan adunan agar agar ke dalam telur putih, guna mixer untuk gaul kan sebati.
Seterusnya , sesenduk bancuhan oren ke dalam piping beg dan paip kan ke dalam lapisan coklat yang di lobangkan dengan straw itu. Dah selesai lubang di kambus tuangkan semua lapisan oren atas lapisan coklat.

Sejukkan sesejuknya, potong dan hidangkan… POSE!!!!! Takdak mood nak pose sebab tak cun dan tak gembira sangat. maybe nak try lagi la next time tapi guna kaler lain sebab anak anak cam tak berapa nak leh gi puding ni... 



 Sapa lagi ye penah buat puding ni.... 



No comments:

Post a Comment