Saturday, April 21, 2012

JELLY POLKADOT


Tatadaaaaa taaadaaa……



Wahhhhhh kelasssss ko Jassseeeee…… angkat bakul Kediri. Akhirnya lihatlah doniaaaa… berjaya menempuh 1 lagi cabaran dalam dunia masakan.

Petang petang mendung camni terasa nyaman kalau dapat makan sesuatu yang manis sesuatu yang segar. Sesegar tanaman di luar rumah. Sesegar udara sekitar rumah .. SEGAR KE??? Umpama mimpi dalam mimpi la nak segar kan.

Dah beberapa minggu dok tengok dan memikirkan cara pembuatan kak sasharahmat dari tested and tastedrecipies. Kelihatan sangat lawa n sangat fancy.. betul betul mengikut fesyen era lama di beri nafas baru. Tengok resepi dan bahan bahan nya amat mudah bukan. Tapi harus cekapppp….


Sebabnya pudding ni sungguh cepat mengeras tang yang susu tu…. kak sasharahmat guna syringe ubat kanak kanak dan amat menjadi sekali… tapi apam polkadot tak sesuai ya guna syringe ini sebab lubang nye tak sehalus kita gunting plastic tu….


Masa posing kan jelly ni sungguh seronok sebab lawa je.. tapi bila masuk dalam pc gambar banyak blur la plak.. sampai la ni rasa teruja nya tengok jelly ku ini…


Resepi Jelly Polkadot


Bahan Bahagian A (susu)
7 g serbuk agar agar cap layang layang
2/4 cawan gula
400ml susu cair
500ml air
Perisa ros

Satukan semua bahan dan masak hingga mendidih atau gula hancur


Bahan Bahagian B (lutsinar)
7 g serbuk agar agar cap layang layang
¾ cawan gula
900ml air
Perisa ros

Masak semua hingga mendidih dan gula hancur

Cara – cara
Kena masak kedua dua bahagian serentak ye kalau tidak kelam kabut di buatnya nanti.


Sesenduk kan jelly susu ke dalam bekas kesukaan se agak agak nyer je la yer. Dan dengan kadar segera ambil sesudu kecil jelly tadi untuk di warna kan mengikut warna warna kesukaan, buat dengan pantas yer sebab jelly ni cepat sesangat mengerasnya. Setelah siap polkadotkan dengan kadar segera tuangkan jelly lutsinar dan ulang langkah pertama hingga licin semuanya.
Tengokkk kan dah siappp….

Dah selesai semua dan dah disejukkan maka POSING maut laaaa….. 


No comments:

Post a Comment