Wednesday, May 30, 2012

TALAM SEKOTENG WARNA WARNI


Tatadaaaaa taaadaaa……



Pejam celik pejam celik rupanya dah hampir sebulan tak update blog … hehehhehe tak harum harum dapurku ini….. oleh yang demikian sekarang ni nak updatekan lah kan…. Ni la masalahnya bila emosi dan moody menguasai minda dan akal fikiran… Sepatutnya akal fikiran yang menguasai minda dan control segala perasaan… tapi apakan daya mokcik wanita yang terlebih emosi… kekejap nak berlinang ayaq mata… walhal tengok pakcik tua melintas jalan jer pun… over kan…


Jadi sekarang ni akal fikiran yang sedang menguasai… maka dipersembahkan TALAM SEKOTENG… ingatkan apa la kan sekoteng ni rupanya cenggitu je ropanya…. Mungkin betul jugak hanya di Melaka je yang boleh jumpa sekoteng ni.. Sabtu lepas ke Melaka dan tika tengah membeli kepek kepek terkelihatan sekoteng di gantungan… terus la rembat kan… nak la jugak masuk carta antara yang buat talam ni …. Ngeh ngeh ngeh….



Sapa sapa yang tak pernah tengok sekoteng.. ini la rupanya.. nampak cam buah pala yang halus n gaul ngan gula tu… orang Penang mesti tau la ropa buah pala tu kan…



Boleh la Sekodeng kat sini.. masam manis dan juga CT Delima dan juga sini

TALAM SEKOTENG WARNA WARNI

Bahan A

30g SEKOTENG (bukan Sekodeng ekkk) – rebus dan toskan .. akan jadi kenyal2 gitu

Bahan B

90g tepung beras
110g gula halus
125ml santan pekat
150ml air
½ sudu besar tepong hong kwee putih
Garam

Gaul sebati kesemua bahan di atas dan masak atas api hingga keluar wap panas atau nampak asap asap tu… tutup api dan masukkan sekoteng.
Tuangkan ke dalam Loyang dan kukus dalam masa 30 minit

Bahan c

90g tepung gandum
125g gula halus
125ml santan pekat
250ml air
3 biji telur
Garam
Pewarna dan Perisa kesukaan

Gaul sebati kesemua bahan di atas dan masak atas api hingga keluar wap panas atau nampak asap asap tu… tutup api dan tuangkan ke atas lapisan sekoteng tadi.

Masak lebih kurang dalam 40 minit atau sehingga masak .
Sejukkan betul betul baru potong dengan pisau plastic yang di sapu dengan minyak. Baru cantik potongannya…. Tiru la macam potongan saya..

Dah selesai semua urusan silakan lah POSING!!!!!!!!!!!



No comments:

Post a Comment